صدای روز | بانوی ماندگار فروغ فرخزاد

ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم

همه چیز در از پیش است|س.ع|
Sending
User Review
0 (0 votes)

از پالایش روانی چه می‌دانید؟

روانِ انسان نیز مانند فیزیولوژی بدن وی، دارای مکانیسم دفاعی است. مکانیسم‌های متعدد و رایجی در بین انسان‌ها برای دفاع روانی وجود دارد؛ از جمله انکار، فرافکنی، جبران، سرکوب و… .
این مکانیسم‌ها راه‌کارهایی کوتاه مدت بر ناکامی‌ها و عقده‌های یک شخص است. البته به جز تصعید.
امروز در اینجا به یکی از این مکانیسم‌های دفاعی روان تحت عنوان تصعید یا پالایش روانی می‌پردازیم.
“تصعید” یا “پالایش روانی” یعنی؛ تغییرِ شکلِ عقده ها، شکست‌ها، ناکامی‌ها و….. به صورت آفرینش و خلقِ آثارِ ادبی، هنری، یا هر چیزی که می‌توان بر آن نام خلق کردن گذاشت. حتی اگر شخصی در برابر ناکامی‌هایِ گذشته‌ی خود به کسب درآمد روی آورده باشد، به نوعی از مکانیسم دفاعی تصعید استفاده کرده است .
البته قابل ذکر است که همه‌ی خلق‌ها و آفرینش‌ها ریشه در گذشته و صرفا نوعی پاسخ روانی تصعید از جانب خالق نیست؛ بلکه ممکن است که فرد با توسعه‌ی توانایی‌های خود دست به خلق زده باشد. این امکان هم وجود دارد که فرد با آشنایی به این مکانیسم و به صورت آگاه به سوی خلق و یادگیری در موضوعی خاص قدم برداشته باشد.
 پالایش روانی را می‌توان در آثارِ بزرگان علم، ادبیات، هنر و …… دید . گریزی بر زندگی این افراد می تواند به خوبی بیان‌گر این موضوع  باشد . (البته همان طور که گفته شد نه همه، اما شامل بسیار زیادی از خلق آثار بوده است.)
بنابراین می توان  نتیجه گرفت که برایِ تسکین دردها و عقده هایِ روانی، شکست‌ها ، ناکامی‌ها و موارد مشابه، روی آوردن به خلق و آفرینش در حیطه‌هایی که فرد در آن توانایی و استعدادهایی دارد، بهترین تغییرِ شکلِ مشکلات روانی فرد در طولِ زندگیِ خود می‌باشد. برای مثال، یک نقاش می‌تواند با خلقِ آثاری ماندگار و حتی ناماندگار، این عقده ها و ناکامی‌ها را به بهترین وجه ممکن تغییر شکل داده و خود را خالی کند . گویی که فرد با استفاده از این مکانیسم، در آثارش همه‌ی مشکلات روانیِ گذشته‌ی خود را  به رسایی فریاد می‌کشد و ذهن خود را از آن‌ها خالی و تهی می‌کند.

از پالایش روانی چه می دانید؟


سامانه آموزش و تدریس آنلاین فارسی زبانان edufinior | سامانه ثبت برند یکپارچه سازی و تبلیغات finior | نام اول خدمات ورزشی سامانه فروش و درآمدزایی murmur | سامانه هوشمند سلامتی پروویت provit | سیستم ردیابی اسناد الکترونیکی ایران edts
نشر خبرهای شما : رایگان
ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم
اینجا مکان تبلیغات شماست : روزانه، هفتگی، ماهانه شامل هزینه | قابل مشاهده در تمام صفحات

Leave a Reply