صدای روز | بانوی ماندگار فروغ فرخزاد

ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم

همه چیز در از پیش است|س.ع|

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار

Sending
User Review
5 (3 votes)

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار

هیچ کس در انتخاب خانواده‌ی خود نقش ندارد و نمی‌تواند خانواده خود را انتخاب کند. بنابراین حتی اگر در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که در آن ناسازگاری وجود دارد؛ چاره‌ای جز پذیرفتن خانواده‌ی خود ندارید. تنها چیزی که باید بدانید این است که چگونه با افراد خانواده در تعامل باشید که برای شما آزار دهنده نباشد. در این مقاله با ما همراه باشید و از این پس سعی کنید با آرامش و به کار گیری راهکارهای مناسب تعاملات خود را با خانواده لذت بخش‌تر کنید. این امر در سلامت روان شما و خانواده‌تان نیز نقش خیلی به سزای دارد.

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار 

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | چگونه در یک خانواده ناسازگار زندگی کنیم ؟

  1. آرامش و کنترل داشته باشید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
اصل اساسی در هر چیزی آرامش است. بعضی افراد مهارت خاصی در بهم زدن آرامش و عصبانی کردن اطرافیان دارند. اگر منفجر شوید به این معنی است که این اجازه را به آن‌ها داده‌اید که عصبانی‌تان کنند. بنابراین تمرین کنید که در حین بروز مشکلات و یا ناآرامی‌ها احساسات خود را خیلی کنترل کنید. یاد بگیرید که چگونه هنگام عصبانیت رفتار کرده و خشم خود را مدیریت کنید. اگر شخصی شما را تحریک به عصبانیت کرد؛ سعی کنید سریع از محل دور شوید قدم بزنید؛ پیاده روی و کمی هوای تازه مطمئناً می‌تواند شما را آرام کند. بعد برگردید و مشکل را با صحبت کردن حل کنید نه با خشم و دعوا، به با این کار فقط اوضاع بدتر می‌شود.
  1. قاطعانه برخورد کنید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
اگر با یکی از اعضای خانواده درگیر هستید؛ باید قاطع بودن و قاطعانه رفتار کردن را یاد بگیرید. آن چه را که باید بگویید با استفاده از کلمه ” من “، خیلی کوتاه و قاطعانه بیان کنید. استفاده از واژه‌ی من به شما امکان مالکیت به احساساتتان را می‌دهد؛ به طوری که بدون نیاز به درگیری و تنش، آن چه که نیاز به بیان است یا آن چه که احتیاج دارید را بیان می‌کنید.
به عنوان مثال اگر یکی از اعضای خانواده در جمعی به جای شما صحبت کرد و پاسخی را به مخاطبتان داد؛ خیلی مودبانه و قاطعانه به او بگویید که: ” من قدران صحبت کردن شما به جای خودم نیستم؛ اجازه بده من خودم صحبت کنم و لطفا به جای من پاسخ نده. ” به همین راحتی.

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار

  1. مورد سو استفاده‌ی عاطفی قرار نگیرید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
اجازه ندهید با گناه کار جلوه دادن شما، کار خود را پیش ببرند. تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن بقیه با احساس گناه، برای انجام کار خود نوعی سو استفاده عاطفی است؛ پس در این دام نیفتید.
در بیشتر خانواده‌های ناسازگار این جملات شنیده می‌شوند که چون ” من خسته‌ام و کلی کار کردم، سنم بالاست، مادرتم، پدرتم و یا من فقط به خاطر تو این کارو کردم…… “. در اصل با گفتن این جملات فرد را در یک دام احساسی و عاطفی قرار می‌دهند و با گناه کار نشان دادن فرد، کار خود را انجام می‌دهند. هرگز در این گونه دام‌ها نیفتید و اجازه ندهید احساسات شما را در سلطه‌ی خود در بیاورند.

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | چگونه با این دست از خانواده‌ها برخورد کنیم ؟

  1. به صحبت‌های آن‌ها توجه کنید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
آیا به سختی، به سخنان اعضای خانواده‌ی خود گوش می‌دهید؟ آیا اصلاً به طور واقعی گوش می‌دهید؟ گاهی اوقات تنها چیزی که یک فرد می‌خواهد شنیده شدن است. علاوه بر این ممکن است واقعاً بخشی از گفته‌های وی درست باشد. گوش دادن فعال به سخنان آن‌ها ممکن است کمک کند تا سوتفاهمی رفع شود. البته گاهی ممکن است از سر عادت، از گفته‌ای طرف مقابل چشم پوشی کنید؛ اما سعی کنید که وقت بگذارید و شنونده باشید.
  1. دست از تلاش برای تغییر افراد بردارید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
” پذیرش ” داشتن را تمرین کنید. سخت است اما باید بپذیرید که تغییر دادن معنایی ندارد و شما نمی‌توانید اطرافیان خود را تغییر دهید و امید به تغییر داشته باشید. اگر افراد را همان گونه که هستند بپذیرید؛ مطمئناً نیمی از مشکلات شما حل خواهد شد. افراد و مشکلات کنار آمدن با آن‌ها را بپذیرید. این کار فقط با تمرین همدلی میسر می‌شود. قضاوت نکنید و به افراد احترام بگذارید؛ حتی اگر کاملا با شما موافق نباشند.
  1. ویژگی‌های مثبت آن‌ها را هم ببینید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
ویژگی‌ها و خصوصیات مثبت آن‌ها را جستجو کنید. اغلب افرادی که در خانواده‌های ناسازگار زندگی می‌کنند؛ از خصوصیات منفی آن‌ها به شدت گلایه می‌کنند. فراموش نکنید که اگر فقط روی ویژگی‌های بد تمرکز کنید؛ مطمئناً ویژگی‌های خوب را نخواهید دید و آن‌ها را از دست خواهید داد. حتی بدترین و ناسازگارترین اعضای خانواده نیز یک روی خوبی را دارند؛ فقط شما باید سعی کنید که آن را پیدا کنید.
  1. منفی نباشید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
پیش از ملاقات با خانواده در ذهن خود یک تعامل و دیدار دوست داشتنی را تصور کنید. با تعیین نحوه‌ی برخورد در ذهن، می‌توانید تا حدودی نحوه‌ی رفتار خود را تغییر داده و تعامل بهتری داشته باشید. به زبان ساده‌تر به جای این که به خود مدام یاد آوری کنید که در یک خانواده‌ی ناسازگار هستید و خود را دچار استرس و تنشِ قبل از ملاقات کنید؛ قبل از این که آن‌ها را ببینید با خود گفت و گویی ذهنی داشته باشید و بگویید که به یک تعامل و دیدار آسان، دلنشین و فارق از بحث و استرس می‌روید. با این کار، مغز شما تا میزان زیادی آرامش میابد و شما بسیار راحت‌تر از قبل می‌توانید در جمع خانواده حضور داشته باشید.
  1. به سلامتی خود اهمیت بدهید و از خود مراقبت کنید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
زندگی و تعامل با این دسته از خانواده‌ها می‌توانند به طرز باورنکردنی و تا حدود بسیار زیادی خسته کننده باشد و انرژی زیادی از فرد بگیرد؛ به طوری که فرد دیگر انرژی و حوصله‌ای برای خود نداشته باشد؛ فراموش نکنید که در هر زمینه‌ای و در هر نوع رابطه‌ای تنش ذهنی و روحی بسیار خستته کننده‌تر و انرژی‌بر تر از مشکلات جسمانی است. بنابراین سعی کنید قبل از دیدار با خانواده حتما به نیازهای خود رسیدگی کنید. مثلا اگر قرار است یک روز از آخر هفته خود را با خانواده سپری کنید؛ حتما قبل از عزیمت به خوبی استراحت کنید؛ غذای مغزی میل کنید و حتی پیشنهاد می‌کنم ماساژ نیز بگیرید. حتی اگر قرار است مدت طولانی با خانواده در تعطیلات باشید؛ وقتی را برای مراقبت از خود بگذارید؛ مثلا پیاده روی کردن و یا مطالعه را حتماً امتحان کنید.

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | چگونه تعاملات خود را بهبود ببخشیم ؟

  1. مرزهای خود را مشخص کنید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
برای خود مرزهایی تعیین و اجرا کنید. اگر یکی از اعضا خانواده با رفتار خود شما را آزرده و مورد تنش قرار داده؛ برای او مرزهای خود را اعمال کنید. تعیین مرزها و محدودیت برای دیگران، در محافظت از سلامتی شما به خصوص سلامت روان شما بسیار تاثیر گذار است؛ چرا که نشان می‌دهید برای آرامش خود احتیاج به فضا دارید.
برای مثال اگر فردی از اعضای خانواده بدون اطلاع قبلی به دیدن شما در محل کارتان آمد؛ در کمال آرامش و احترام بگویید که ” من برای دیدن تو خیلی مشتاقم اما اگر قبل از آمدن به من اطلاع بدهی می‌توانم وقت کافی برای گپ زدن با تو بذارم. “
  1. از حق خودت دفاع کن. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
 اگر افراد ناسازگار خانواده، مرزهای شما را نقص و یا رد کردند؛ باید حتما خود را مطرح کرده و از خود دفاع کنید. اما تحت هیچ شرایطی آرامش خود را از دست ندهید و با خشم سخن نگویید. فقط مرزهای خود را تکرار کرده و خواهش کنید به مرزهای شما احترام بگذارند.
  1. بعد از گذراندن وقت با خانواده استراحت کنید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
اگر سپری کردن با خانواده از شما انرژی زیادی می‌گیرد؛ بعد از گذراندن وقت با خانواده حتماً تایمی را به خود اختصاص دهید و استراحت کنید و استرس و تنش خود را با اندکی استراحت به حداقل ممکن برسانید.

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار

  1. برای حمایت و پشتیبانی به افراد بیگانه تکیه نکنید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
هیچ کس و مطلقا هیچ کس هیچ کس نمی‌تواند اختلال عملکرد و مشکلی در یک خانواده را مانند خود اعضای آن خانواده درک کند. با این حال گاهی اوقات خارج شدن از فضای خانواده می‌تواند در تخلیه ناراحتی و راحتی ذهن کمک کننده باشد. اما باید مراقب بود که با هر کسی به بحث، گفت و شنود نپردازید. در صورت احتیاج به تخلیه ذهنی از فشارهای خانواده به نزدیک‌ترین و معتمدترین دوست خود تکیه کنید.

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار

  1. در صورت نیاز ارتباط را قطع کنید. | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار
اگر اعضای خانواده با ایجاد تنش و اضطراب، هم باعث تهدید سلامت روحی روانی شما شده و هم خود، ممکن است چاره‌ای جز قطع ارتباط نداشته باشید. صرف وقتِ بیش از حد با نگرانی در مورد رفتار اعضای خانواده یا تلاش برای رفع مشکلات آن‌ها می‌تواند زندگی شما را از بین ببرد. البته این موضوع به همین سادگی نیست و مطمئناً قطع ارتباط حتی با ناسازگارترین خانواده‌ها نیز به لحاظ عاطفی بسیار دشوار است. دقت داشته باشید که قطع رابطه در موارد معدود و تحت شرایط بسیار بغرنج اتفاق میافتد؛ بنابراین باید برای چنین تصمیم گیری اوضاع را به درستی و کامل بررسی کرد و سپس در صورت لزوم اقدام به قطع ارتباط کرد.
برای مثال ممکن است یکی از اعضای خانواده به دام خانمان سوز اعتیاد افتاده باشد؛ و به هیچ عنوان کمک شما را برای ترک و بازگشت به زندگی سالم پذیرا نباشد. در این مواقع در نهایت تاسف، بهترین راه حل فاصله گرفتن است. و باید بگویید که: ” متاسفم! اما من باید برای حفظ سلامتی خودم و خانواده‌ام از تو فاصله بگیرم؛ نمی‌خواهم فرزندانم در چنین محیطی رشد کنند.
فراموش نکنید که قطع ارتباط آخرین انتخاب شما باشد؛ بنابراین در ابتدا شرایط را بسنجید و بعد در صورت نیاز اقدام کنید.

سامانه آموزش و تدریس آنلاین فارسی زبانان edufinior | سامانه ثبت برند یکپارچه سازی و تبلیغات finior | نام اول خدمات ورزشی سامانه فروش و درآمدزایی murmur | سامانه هوشمند سلامتی پروویت provit | سیستم ردیابی اسناد الکترونیکی ایران edts

 

13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار | 13 راهکار تعامل با خانواده ناسازگار

 

نشر خبرهای شما : رایگان
ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم
اینجا مکان تبلیغات شماست : روزانه، هفتگی، ماهانه شامل هزینه | قابل مشاهده در تمام صفحات

Leave a Reply