صدای روز | بانوی ماندگار فروغ فرخزاد

ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم

همه چیز در از پیش است|س.ع|

12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم

Sending
User Review
5 (6 votes)

12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم

سارا دولتعلیزاده

به قلم : سارا

گاهی اوقات دوستی‌ها می‌توانند سمی باشند. یک دوست سمی ممکن است کارهایی که احساس بدی در شما ایجاد می‌کند را انجام دهد؛ یا سعی در کنترل شما داشته باشد و یا توجه بیشتری بخواهد. همین طور، احتمالاً شکایت و حسادت زیادی خواهند داشت.
اگر نگران سمی بودن دوستی‌هایتان هستید؛ بدانید که نشانه‌هایی وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توانید آگاه شوید که این دوستی برای شما مناسب است یا خیر.

12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم | چگونه یک دوست مسموم را بشناسیم ؟

  1. به اظهارات آن‌ها درباره‌ی خودتان گوش کنید. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
به اظهارات منفی یا قضاوت درباره خودتان توجه داشته باشید. دوستان باید حمایت کننده‌ی هم باشند نه این که یکدیگر را پایین بکشند. یک دوست سمی معمولاً نمی‌خواهد شما احساس خوبی داشته باشید زیرا آن‌ها نیز احساس خوبی ندارند و از خود راضی، نیستند. بنابراین توجه کنید که آیا دوست شما همیشه در حال ناامید کردن و ایجاد حس منفی در شماست یا در حال حمایت کردن.
  1. به دنبال نشانه‌های حسادت و رقابت در آن‌ها باشید. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
توجه داشته باشید که دوستانتان با شما به رقابتِ توام با حسادت می‌پردازند یا نه. یک دوست خوب موفقیت‌های شما را جشن می‌گیرد و پشتیبان شماست. اما یک دوست سمی به شما غبطه می‌خورد و سعی می‌کند دستاوردهایتان را به حداقل برساند که این می‌تواند نشانه‌ی سمی بودن باشد.
برای مثال اگر هدیه‌ای از سازمانی یا محل کار دریافت کنید به جای تبریک ممکن است بگوید: “این که هیچ چیز خاصی نیست. هفته گذشته من به دلیل سخت کوشی‌ام کارت هدیه گرفتم. “

12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم

  1. از مرزهای شما عبور می‌کنند. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
داشتن مرزهای سالم در همه‌ی روابط مهم است. اما متأسفانه ، یک دوست سمی ممکن است مرزهای شما را رد کند و مسائلی که برای شما مهم است را نادیده بگیرد. اگر به نظر می‌رسد که دوست شما خواسته‌ها، نیازها و مرزهای شما را نادیده می‌گیرد، بدانید که این نشانه‌ی سمی بودن دوستی شماست.
  1. به خلق و خوی خود بعد از معاشرت با دوستان‌تان توجه کنید. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
 معاشرت با دوستان به طور معمول احساس خوبی در افراد ایجاد می‌کند؛ اما یک دوست مسموم می‌تواند ایجاد کننده‌ی احساس خستگی، ناامیدی و استرس باشد. ممکن است که گاهی، اوقات خوبی با هم داشته باشید؛ اما احتمالاً متوجه می‌شوید که در اکثر ملاقات‌ها، معمولاً پس از حضور در کنار آن‌ها احساس بدی دارید. بنابراین خلق و خوی خود را بعد از گذراندن وقت با دوستان‌تان بررسی کنید تا ببینید آیا ممکن است تاثیر سمی بر شما گذاشته باشید یا نه.

12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم | آیا با بررسی نحوه برخورد و رفتار افراد می‌توان به سمی بودنشان پی برد ؟

  1. به قابل اعتماد بودن یا نبودن توجه کنید. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
به نشانه‌هایی توجه کنید که قابل اعتماد نیستند. شما باید بتوانید به دوستان خود اعتماد کنید اما متاسفانه یک دوست سمی احتمالا در این زمینه شما را ناامید خواهد کرد. به عنوان مثال دامن زدن به شایعات درباره‌ی شما و زیر پا گذاشتن قول، می‌تواند از نشانه‌های عدم اعتماد به شمار روند.
  1. رفتارهای غیر مستقیم دارند. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
به دنبال نظرات و رفتارهای غیر مستقیم باشید. برخورد با فردی که صادقانه و راحت حرف خود را نمی‌زند؛ می‌تواند واقعاً ناراحت و ناامید کننده باشد. این دسته از افراد به جای این که مستقیماً با شما باشند و خواسته‌ی خود را بیان کنند؛ سعی می‌کنند شما را تحت تاثیر قرار دهند تا کاری که دوست دارند را انجام دهند. این افراد به جای این که خواسته‌ی خود را مطرح کنند؛ نکات ظریف درباره آن چه می‌خواهند را به شما می‌گویند. مثلا ممکن است بگویند: “کاش برای جمعه شب برنامه‌های سرگرم کننده‌ای داشتم”.  به این امید که از آن‌ها دعوت کنید یا این که با آن‌ها در سرگرمی مورد نظر آن‌ها همرا شوید.
  1. بهانه گیری و رفتار کودکانه دارند. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
این افراد مدام در حال شکوه و شکایت هستند یا با بد خلقی رفتار می‌کنند. انتظارات بیش از حد دارند و مدام می‌خواهند که کاری که می‌گویند انجام دهید.
 به عنوان مثال، ممکن است موقع خرید قهوه برای خود، یک قهوه برای دوست خود نیز بگیرید و او به جای تشکر، با بدخلقی بگوید: ” من که از لاته خوشم نمی‌آید”. یا ممکن است انتظار داشته باشد که پس از یک روز کاری سخت، به جای استراحت کردن با او تفریح کنید و همراه باشید در حالی که درکی از این موضوع ندارد که شما به استراحت نیاز دارید.

12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم

  1. همیشه موضوع بحث هستند. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
توجه داشته باشید که آیا بیشتر مکالمات شما درباره اوست یا نه. در زندگی هر فردی احتمالاً لحظاتی هست که بخواهد با کسی خصوصا دوست خود در رابطه با موضوع خاصی مشورت کند. اما موضوع این است که احتمالاً این مسئله را از یک دوست سمی دریافت نخواهید کرد. دوست سمی به جای گوش دادن به شما، سعی دارد با گفتن نیازهای خود، بر هر مکالمه تسلط پیدا کند و گفته‌های شما را کنار بگذارد. دقت کنید آن‌چه که راجع به آن صحبت می‌کنید پیرامون آن‌ها می‌چرخد یا خیر.

12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم | آیا دوست سمی می‌تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد ؟

  1. مراقب رفتارهای نیازمندانه باشید. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
 تلاش برای حضور در کنار یک دوست سمی می‌تواند احساس فرسودگی و افسردگی را در شما ایجاد کند. هر فردی گاهی به کمک احتیاج دارد؛ اما شما مجبور نیستید به طور مداوم دوست خود را نجات دهید. یک دوست مسموم ممکن است هر زمان که با او گفت و گو می‌کنید مشکلی داشته باشد و به همین ترتیب انتظار داشته باشند که همه چیز را برای کمک و هم‌دردی به آن‌ها کنار بگذارید. یک دوست سمی ممکن است بیش از حد به شما وابسته باشد و همیشه از شما برای حمایت عاطفی استفاده کند. به جای آن‌چه دوست شما می‌خواهد؛ نیازهای خودتان را دنبال کنید. شما احتمالاً اهداف و آرزوهایی دارید که می‌خواهید آن‌ها را محقق کنید؛ اما گاهی اوقات وجود یک دوست منفی و مسموم در زندگی، می‌تواند شما را وادار کند فقط بر روی خواسته‌ها و نیازهای او تمرکز کنید. به جای این که در همه وقت به دوست خود کمک کنید؛ آن چه را که برای احساس خوشبختی خودتان نیاز دارید را انجام دهید؛ چرا که مهم است که نیازهای شما نیز برآورده شود.
  1. نقش قربانی را بازی می‌کنند. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
بودن در کنار شخصی که فکر می‌کند همیشه قربانی است؛ نه تنها برای خودش بلکه می‌تواند برای شما هم بسیار  ناامید کننده باشد. به طور معمول افراد سمی نقش قربانی را بازی می‌کنند تا افراد دیگر برای آن‌ها دلسوزی و ترحم کنند. وقتی او برای شما داستان‌های شخصی تعریف می‌کند؛ توجه کنید که آیا خود را به عنوان یک قربانی نشان می‌دهد یا نه. حتی ممکن است این موضوع را به صورت غیر مستقیم بیان کند.
  1. تاثیرات مخرب بر بقیه‌ی روابط دوستانه شما دارند. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
توجه کنید که یک دوست چگونه بر سایر دوستی‌های شما تأثیر می‌گذارد. طبیعی است که هر فردی چند دوست داشته باشد اما یک دوست سمی احتمالاً به سایر دوستان شما حسادت خواهد کرد و احتمالاً سعی خواهند کرد تا بین شما و دوستان مشترک‌تان گره‌ای ایجاد کند تا هر دو شما را در کنار خود داشته باشد. مثلا یک دوست مسموم ممکن است ناراحت شود و شما را متهم کند که وقتی با دیگری برنامه ریزی می‌کنید او را نادیده می‌گیرید. یا حتی اگر دوستان مشترکی دارید؛ ممکن است یک دوست مسموم به شما بگوید که دوست مشترک‌تان در مورد شما بد صحبت کرده است.
  1. فضای مسموم ایجاد می‌کنند. | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
همه‌ی افراد دوست داردن یک دوستی آرام و عادی داشته باشند؛ اما یک دوست سمی معمولاً سعی در متشنج کردن فضا و یا تحریک شما را دارد. مدام درگیری و مشکلاتی را با شما یا دیگران ایجاد می‌کند. به عنوان مثال ممکن است دوست شما با شخص دیگری بحث کند و انتظار داشته باشد که کل گروه باید از این شخص کینه داشته باشند و یا شما را تحت فشار قرار بدهد که با آن شخص رفتار نادرست و غیر دوستانه داشته باشید.

چگونه با افراد سمی دوستی و رفتار کنیم ؟

برخورد و رفتار با دوستان سمی و افراد دارای رفتار نابهنجار هستند نیز، به همان میزان شناسایی آن‌ها مهم است.
گاهی افراد متوجه آسیبی که با رفتار خود به دوستانشان وارد می‌کنند نیستند؛ بنابراین این وظیفه‌ی شما است که تذکر بدهید. برای شخصی که سمی است تشخیص زمان این که به دیگران آسیب می‌رساند واقعاً دشوار است. با صحبت درباره رفتار آسیب رسان هنگام وقوع، به آن‌ها کمک کنید یاد بگیرند که چه چیزی شما را ناراحت می‌کند. به آن‌ها بگویید چه کارهایی کردند که به شما آسیب زدند و در صورت لزوم، چه کاری می‌توانستند انجام دهند. به دوستی که رفتار سمی و نابهنجاری در برخورد با شما داشته است بگویید که چه حس ناخوشایندی را در شما ایجاد کرده است و می‌خواهید که از این پس چطور با شما رفتار بشود؛ البته حالت دفاعی نگیرید و با آرامش حرف خود را بزنید. صحبت با این دسته دوستان ممکن است در بهبود دوستی کمک کننده باشد. همین طور برای محافظت از رابطه‎ی دوستی خود، حد و مرزی را تعیین کنید. با ایجاد مرزهای مناسب از وقت، انرژی و البته روان خود محافظ کرده‌اید. رفتارهایی که باعث ناراحتی شما می‌شوند را یاددآوری کنید. مثلا بگویید که ” بعد از ساعت 10 شب من واقعا به استراحت نیاز دارم؛ لطفا از این تایم به بعد با من در تماس نباش. ”  به همین سادگی یک مرز عالی ایجاد کردید؛ با این کار هم راحت استراحت می‌کنید و هم در طولانی مدت بین شما و دوستتان ناراحتی و کدورت ایجاد نمی‌شود.
به علاوه به آن دسته از دوستانی که فکر می‌کنید سمی هستند یا گاهی رفتارهای سمی از خود نشان می‌دهند؛ هرگز مسئله‌ی شخصی نگویید و اطلاعات  شخصی‌تان را برای خود نگه دارید؛ چرا که ممکن است فرد سمی در موقعیتی، بخواهد از اطلاعات شخصی شما سوء استفاده کند. همان طور که قبلا هم ذکر شد افراد با رفتارهای سمی به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. برای مثال ممکن است با شریک زندگی بحث مختصری کرده باشید؛ اگر این موضوع را به یک دوست مسموم بگویید؛ ممکن است او در این باره شایعه کند یا این که سعی در وخیم کردن وضعیت شما داشته باشد. بنابراین خودتان حافظ اسرارتان باشید.
و در آخر در صورت ادامه دار بودن رفتار نابهنجار توسط آ‌ن‌ها، وقت کم‌تری را با این دوستان سمی بگذرانید و با گذشت زمان به مرور فاصله بگیرید. اگر دوست شما واقعا تمایل به تغییر رفتار ندارد؛ به طور جدی این دوستی را پایان دهید. قطع رابطه با یک دوست واقعاً دشوار است؛ اما گاهی اوقات این بهترین راه کار ممکن است.

12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم


سامانه آموزش و تدریس آنلاین فارسی زبانان edufinior | سامانه ثبت برند یکپارچه سازی و تبلیغات finior | نام اول خدمات ورزشی سامانه فروش و درآمدزایی murmur | سامانه هوشمند سلامتی پروویت provit | سیستم ردیابی اسناد الکترونیکی ایران edts

 

12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم | 12 راه کار عالی شناخت دوست مسموم
نشر خبرهای شما : رایگان
ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم
اینجا مکان تبلیغات شماست : روزانه، هفتگی، ماهانه شامل هزینه | قابل مشاهده در تمام صفحات

Leave a Reply