صدای روز | بانوی ماندگار فروغ فرخزاد

ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم

همه چیز در از پیش است|س.ع|

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ 100 % کاربردی

Sending
User Review
5 (1 vote)

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟

کودکان موجوداتی کنجکاو هستند؛ بنابراین، ممکن است فکر کنید احتیاجی به انگیزه دادن ندارند. اما گاهی اوقات بچه‌ها برای داشتن انگیزه و همین طور تمرکز روی موارد مهم، به دست یاری، خصوصا از سوی خانواده نیاز دارند. یادگیریِ این که چگونگه در کودکانِ خود می‌توانید انگیزه ایجاد کنید؛ به شما کمک می‌کند آن‌ها را در مسیر کودکی کامل و معنی‌داری قرار دهید. فراموش نکنید که شما به عنوان والد مهم‌ترین افراد زندگی او هستید؛ بنابراین تلاش کنید بهترین خودتان باشید؛ مطمئن باشید که تاثیرات آن را در آینده‌ی اجتماعی و روحی کودکان خود به طور مثبت مشاهده خواهید کرد.

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ آیا انگیزه دادن به کودکان نیاز به راه کار و استراتژی خاصی دارد ؟

یک روش خوب برای ایجاد انگیزه در کودک داشتن اهدافی کاملاً مشخص و ارائه پاداش برای رسیدن به اهداف و یا مجازات در صورت عدم تحقق اهداف است. توجه داشته باشید که این کار به منزله‌ی این نیست که خواسته‌های خود را به فرزندتان تحمیل کنید و برای رسیدن به آن رشوه برای کودک معین کنید. از رشوه دادن به فرزند خود اجتناب کنید؛ اما در نظر گرفتن پاداش و مجازات می‌تواند حس وظیفه و تکلیف را در کودک ایجاد کند. اما نکته‌ی مهم این است که درمورد قوانین، پاداش‌ها و مجازات کاملاً واضح و روشن باشید. عواقب روشنی را تعیین کنید که اگر کودک آن چه را که از او انتظار می‌رود انجام ندهد؛ تأثیرگذار بر وی باشد. به عنوان مثال امتیازات تلویزیون، موبایل یا اینترنت را بگیرید یا کمک هزینه کودک خود را برای یک هفته قطع کنید. کودکان باید یاد بگیرند اگر آن چه را که از آن‌ها انتظار می‌رود انجام ندهند؛ عواقبی در پی خواهد داشت. اما مهم است بدانید که هرگز کودک خود را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید یا فشار غیر منطقی نداشته باشید. برای پاداش‌ها نیز سعی کنید که از مشوق‌های فیزیکی استفاده نکنید چرا که بیشتر جنبه‌ی رشوه خواهد داشت؛ بلکه سعی کنید که کودکان را به صورت روحی تحت تاثیر و خوشحالی قرار دهید؛ مثل گذراندن وقت با كودك به شیوه‌ای که او دوست دارد؛ پارک رفتن با هم، نقاشی کشیدن با هم، فیلم دیدن و …. یا هر کاری که کودک دوست دارد با شما انجام دهد.
در کل سعی کنید به جای رشوه، از رفتارهای تقویت کننده‌ی مثبت استفاده کنید. رشوه دادن شاید در ابتدا ایده‌ی خوبی به نظر برسد و نتیجه‌ خوبی هم داشته باشد؛ اما پاسخ این روش کوتاه مدت است و علاوه بر آن کودک شرطی می‌شود و بعد از قطع پاداش دیگر از قوانین و اهداف پیروی نخواهد کرد. استفاده از پاداش‌هایی مانند اسباب بازی یک استراتژی طولانی مدت و موثر نیست و به کودک برای حفظ انگیزه و افزایش مهارت کمک نخواهد کرد. زمان با کیفیتی را که با والدین سپری شده است را به عنوان راهی برای ایجاد انگیزه در کودکان ارائه دهید. این نوع تقویت مثبت می‌تواند ضمن ایجاد اجتناب از سیستم پاداش مبتنی بر رشوه ، باعث ایجاد انگیزه و بهبود روحیه‌ی در کودک شود و همین طور کودک در بزرگسالی به اهمیت خانواده نیز واقف خواهد بود.
علاوه بر تعیین پاداش سعی کنید ارزش هدف مورد نظر را برای کودک شرح دهید؛ با این روش تاثیرات پاداش‌ها نیز دو برابر می‌شود. مطمئنا کودک با دانستن درباره‌ی ارزش فعالیتی که انجام می‌دهد؛ ‌برای ادامه‌ی راه انگیزه‌ی بیشتری خواهد داشت و در مسیر خود استمرارِ توام با لذت و حس خوب نیز خواهد داشت. حس خوب از موارد بسیار مهم در انجام همه‌ی امور است. ثابت شده است که آموزشِ ارزش، در کودکان اثرات پایداری دارد. ارزش‌ها می‌توانند به همین سادگی باشند: ” یاد گرفتن مهم ترین چیز است. بدون یادگیری نمی‌توانید رویاهای بزرگ خود را بسازید. “

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ یادگیری تا چه اندازه در انگیزه کودکان موثر است ؟

در مورد علایق فرزند خود اطلاعات کسب کنید و به آن‌ها کمک کنید تا رشد کنند. از نظر هر بچه چیزی هست که جالب توجه باشد. این علایق می‌توانند به برخی از حوزه های تحصیل، ورزش و هنر مرتبط باشد. به عنوان والدین ​​بهترین راه برای ایجاد انگیزه، تشویق از سوی شما است. این موضوع را فراموش نکنید که شما اولین و مهم‌تین الگوی فرزندانتان هستید؛ بنابراین سعی کنید خودتان نیز نسبت به چیزهای جدیدی که یاد می‌گیرید مشتاق باشید و به کودک خود نشان دهید که هیجان داشتن از یادگیری چیزهای جدید چه قدر هیجان انگیز و خوب است.
 از کودک خود بپرسید که بیشتر به چه چیزی علاقه دارد. سعی کنید در این مورد فراتر از کارتون یا اسباب بازی مورد علاقه‌شان بروید و بیشتر درباره‌ی موضوعات مورد علاقه‌شان پرس و جو کنید تا دریابید که زمینه‌ی علاقه‌ی آن‌ها چیست و چه موضوعات و مواری هست که برای او جذاب‌تر است. همین طور می‌توانید با گردش نیز تا اندازه‌ای از علایق آن‌ها مطلع شوید. با هم به موزه‌های تاریخی و هنری، مناطق بیابانی و طبیعت، تاتر و…. بروید و به عکس العمل کودک خود در این مکان‌ها توجه بیشتری داشته باشید. به طور حتم تا حدودی می‌توانید دریابید که به کدام زمینه علاقه مندی بیشتری دارد. به مواردی که کودک برای آن‌ها هیجان زده می‌شود؛ علاقه و اشتیاق نشان دهید. به عنوان مثال اگر کودک شما به ستارگان علاقه دارد؛ تا آن‌جا که می‌توانید در مورد ستاره‌ها و سیارات بیاموزید تا موضوع بحثی باشد بین شما و فرزند دلبندتان، و یک تلسکوپ و کتاب نجوم که مخصوص بچه‌ها است بخرید و به او هدیه دهید و سعی کنید با هم آن را بخوانید. گذراندن وقت با والدین برای کودکان، خصوصا وقتی به علاقه‌ی آن‌ها توجه می‌شوند؛ موجب شادی و بهبود انگیزه‌ی برای کودک است که درنتیجه باعث افزایش و همین طور ثبات انگیزه در او می‌شود. اگر کودک شما به هنر علاقه دارد؛ به گالری‌های هنری سر بزنید. وسایل نقاشی تهیه کنید و اجازه دهید کودک طبق علاقه‌ی خود نقاشی کند. در کل نکته‌ی حائز اهمیت این است که، در خانه یک محیط یادگیری را ایجاد و پرورش دهید؛ یادگیری که بسیار فراتر از مفاهیم فقط درسیِ مدرسه است. مطمئنا فرزند شما تکالیف مدرسه را انجام میدهد و به درس‌های خود رسیدگی می‌کند؛ اما مهم این است که اگر او به زمینه های دیگر نیز علاقه‌مند است؛ مورد تشویق قرار گیرد. شما به عنوان والدین با پیگیری علاقه‌ی فرزندتان و تشویق او، این امکان را به وجود آورید که فزندتان تک بعدی رشد نکند و علاوه بر کارهای درسی اگر در زمینه‌ی خاص دیگری مایل به یادگیری است، مورد حمایت قرار گیرد.
مطالعه کردن را در خانه رواج دهید. برای کودک به اندازه و متناسب با علاقه و سن، کتاب و مجله تهیه کنید. اگر کودک شما هنوز به طور کامل خواندن را نیاموخته است؛ به او در کتاب خواندن کمک کنید. به کودک خود کمک کنید تا با سبک‌های مختلف یادگیری درگیر فعالیت شود. برای مثال بازی با بلوک‌ها اسباب بازی می‌تواند به کودکان در مرتب سازی، تعیین توالی و حل مسئله کمک کند.
با کودک خود در مورد این‌که چگونه در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشد؛ چه از نظر درسی و چه از نظر رفتاری، صحبت کنید. از کودک خود بخواهید صادقانه در مورد این که چه موضوعاتی در مدرسه برای او ناراحت کننده است صحبت کند و همین طور در مورد سختی و راحتی دروس سوال کنید. وقت بگذارید و با کمک مشاور مدرسه و کودک خود، هر دو تا سه ماه یک بار نقاط قوت و ضعف او را ارزیابی کنید و با توجه به رشد علائق و قدرت کودک، برنامه آموزشی مناسبی را تنظیم کنید.
هنگامی که کودک شما در حال تلاش و یادگیری است؛ پشتیبانی و تشویق خود را نشان دهید. بعضی کودکان، ممکن است از ترس این که ضعیف جلوه داده شوند؛ نتوانند از والدین خود کمک کنند؛ بنابراین در آموزش فرزند خود نقش فعال داشته باشید و گاهی قبل از درخواست کودک سعی کنید به او کمک کنید. هر شب به کودک خود در انجام آن دسته از تکالیفی که به راهنمایی و آموزش بیشتر نیاز دارند کمک کنید. تلاش‌های کودک خود را در هر سنی تحسین کنید؛ حتی اگر تلاش‌های او به موفقیت منجر نشود. فرزندان شما باید بدانند که والدین آن‌ها، هر اتفاقی که بیفتد؛ آن‌ها را دوست دارند. برخی از کودکان ممکن است ترس این را داشته باشند که نمره‌ی ضعیف در امتحانات، والدین را ناامید می‌کند؛ اما مهم است که تلاش‌های کودک را بدون توجه به نتیجه تصدیق کنید. تعریف و تمجید به جا و درست می‌تواند به انگیزه داشتن بچه‌ها کمک کند. به جای این که کودک خود را برای نتیجه‌ی ضعیف، دلسرد کنید؛ با او صحبت کنید تا دفعه‌ی بعد عملکرد بهتری داشته باشد.

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ کدام دسته از فعالیت‌ها در ایجاد انگیزه موثر تر است ؟

برای انجام انواع سرگرمی‌ها نیز کودک خود را تشویق کنید. روحیه‌ی کودکان از داشتن چیزهایی که آن‌ها را هیجان زده می‌کند؛ بهبود میابد. بعضی کودکان تمایل به نواختن ساز و موسیقی دارند؛ در حالی که کودک دیگر از ورزش لذت می‌برد؛ و یا حتی ممکن است که کودک شما به هر دوی این زمینه‌ها علاقه و توجه نشان دهد. بنابراین بدانید فرزند شما به چه چیزی علاقه دارد و متناسب با آن علاقه برای او امکانات یادگیری و آموزشی فراهم کنید و او را تشویق کنید تا این علاقه را تقویت کند و به کمال برساند. اگر کودک شما به چیزی علاقه نشان داد؛ او را در کلاس مورد نظر ثبت نام کنید و در حالی او در پیشرفت است؛ سعی کنید همراهی‌اش کنید و از چیزهایی که کودک شما لذت می‌برد لذت ببرید مثلا اگر کودک شما در حال یادگیری و تقویت مهارت موسیقی و نواختن ساز است؛ سعی کنید با هم موسیقی سبک‌های مختلف را گوش کنید یا با هم به اجراهای زنده بروید. فراموش نکنید که نوع رفتار والدین با کودک بزرگ‌ترین منبع انگیزه و همین طور حتی دلسردی برای اوست.
همچنین اگر کودک شما تمایل به تخصص داشتن در یک رشته و مهارت خاص ورزشی را ندارد؛ سعی کنید به کودک خود انگیزه دهید تا از نظر جسمی تحرک داشته باشد. تحرک داشتن لزوماً نیازی به درگیر شدن ورزشی ندارد؛ بلکه صرفا از جنبه‌ی سلامتی او را تشویق کنید که اندکی فعالیت جسمی و بدنی داشته باشد. مثلا با هم به پارک بروید و پیاد روی و دوچرخه سواری کنید یا بازی‌های فعالی از جمله توپ بازی با هم انجام دهید. تحرک و فعالیت بدنی ضمن کنترل وزن و جلوگیری از افزایش وزن ناشی از عدم تحرک، به ساخت عضلات و استخوان‌های قوی کمک می‌کند و باعث می‌شود کودک احساس بهتر و دیدگاه مثبت‌تری داشته باشد و همین طور شب با آرامش بیشتری بخوابد. این‌ها از جمله نتایجی است که کودک شما می‌تواند با اندکی فعالیت و تحرک سبک روزانه، ببیند و از آن‌ها احساس خوبی داشته باشد. همین طور فرزندتان را تشویق کنید که با دوستانش نیز فعالیت داشته باشد. بازی و فعالیت دسته جمعی بچه‌ها برای آن‌ها لذت بخش‌تر خواهد بود.

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ علایق و انگیزه کودکان در چه زمانی شکل می‌گیرد ؟

فراموش نکنید که علایق کودکان ممکن است در طول زمان تغییر کند و این موضوع کاملا طبیعی است. کودک باید چرخه‌های مختلفی از هیجانات ناشی از علایق خود را بگذراند تا به علاقه دقیق خود دست پیدا کند و آن را رشد و تقویت کند. بنابراین اگر کودک شما تغییر علاقه داده و به سمت چیز دیگری جلب شده است؛ اصلا نگران نباشید و سرزنشش نکنید؛ چرا که همان طور که گفته شد این امری کاملا طبیعی است که در بعضی کودکان ( و حتی گاهی در بزرگسالان ) رخ می‌دهد. اجازه دهید کودکان کشف کنند که دقیقا چه می‌خواهند. کودک خود را از کشف علاقه جدید منصرف نکنید و او را مجبور به ادامه و شرکت در فعالیتی که دیگر از آن، لذت اولیه را نمی‌برد؛ نکنید. مطمئنا این تغییر علاقه و سر باز زدن از فعالیت قبلی تا حدودی برای شما نگران کننده است؛ خصوصا اگر هزینه‌ی زیادی برای فراهم کردن امکانات مورد نیاز کرده باشید، اما اجازه دهید که کودک خود را به راحتی بیان کند. به یاد داشته باشید که اجبار فرزندتان برای ادامه به کاری که دیگر از آن لذت نمی‌برد او را از جست و جوی و کشف علاقه جدید منصرف می‌کند.

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ آیا فعالیت در امور منزل نیز در انگیزه کودکان تاثیر گذار است ؟

اهمیت کارهای مشارکتی در منزل را به کودک آموزش دهید. برای او توضیح دهید که نمی‌توانید همه کارها را به تنهایی انجام دهید؛ و به کمک فرزندتان نیز نیاز دارید تا بتوانید از پس همه‌ی امور خانه برآیید. اجازه دهید آن‌ها نیز در کارهای خانه مشارکت کنند و احساس مهم بودن داشته باشند. کارهای خانه را برای بچه‌ سرگرم کننده کنید؛ کارهای روزمره ممکن است به خودی خود سرگرم کننده نباشند؛ اما شما می‌توانید آن‌ها را تبدیل به یک سرگرمی خانوادگی کنید. مثلا آواز خواندن هنگام آشپزی یا تمیز کردن خانه با موزیک و رقص می‌تواند کارهای خانه را به یک مهمانی رقص سرگرم کننده تبدیل کند؛ یا مثلا شما و فرزندتان می‌توانید وانمود کنید که ربات هستید و در حال انجام کارهای خاصی هستید. البته کارهای خانه را قابل کنترل نگه دارید و برای مواردی خاصی که در حد توانایی کودکان است؛ آن‌ها را نیز همراه کنید. به بیان ساده‌تر کارهایی را به کودکان محول کنید که منطقی باشند. انتظار یک خانه کامل و درخشان را نداشته باشید. همین طور می‌توانید زمان کار را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید تا کودک سریع احساس خستگی نکند؛ به عنوان مثال به جای این که یک ساعت تمیز کاری متوالی داشته باشید؛ 15 دقیقه را به مرتب سازی و تمیز کردن بگذرانید و سپس استراحت کنید یا فعالیت دیگری انجام دهید. با این کار علاوه بر این که کودک خسته نمی‌شود؛ بلکه باعث می‌شود از کمک کردن و مشارکت داشتن در امور منزل لذت نیز ببرد و آن را یک کار خسته کننده و کسل کننده نبیند. از دادن کارهای سخت به بچه‌ها نترسید اما فراموش نکنید که کارهایی منطقی بخواهید که انجام دهند؛ مثلا ممکن است از دید شما ظرف شستن برای کودک شما سخت باشد اما می‌توانید با کمک هم این کار را طوری انجام دهید که کودک، هم خوشحال باشد که کمک کرده و هم در انجام کارهای خانه خانه موثر بوده؛ بسیاری از بچه‌ها این دسته از کارهای دشوار را سرگرم کننده می‌دانند؛ در حالی که کارهای ساده گاهی واقعا خسته کننده به نظر می‌رسند. سپس برای کارهای انجام شده از آن‌ها تشکر کنید و کار کودک خود را مسلم و بدیهی ندانید. اگر می‌خواهید کودک شما با انگیزه بماند باید به او حس تحسین وموفق شدن بدهید. وقتی کودکان کارهایشان را به اتمام رساندند آن‌ها را تحسین کرده و با گفتن جملاتی مانند ” ما با هم دیگه تیم خوبی هستیم بچه‌ها و بدون کمک شما نمی‌تونستم تمام این کارها را انجام بدم. ” به خاطر کارشان تشکر کنید.

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟


سامانه آموزش و تدریس آنلاین فارسی زبانان edufinior | سامانه ثبت برند یکپارچه سازی و تبلیغات finior | نام اول خدمات ورزشی سامانه فروش و درآمدزایی murmur | سامانه هوشمند سلامتی پروویت provit | سیستم ردیابی اسناد الکترونیکی ایران edts

 

چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ | چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ | چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ | چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ | چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ | چگونه انگیزه را در کودکان فعال کنیم ؟ 
نشر خبرهای شما : رایگان
ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم
اینجا مکان تبلیغات شماست : روزانه، هفتگی، ماهانه شامل هزینه | قابل مشاهده در تمام صفحات

Leave a Reply