صدای روز | بانوی ماندگار فروغ فرخزاد

ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم

همه چیز در از پیش است|س.ع|
Sending
User Review
5 (1 vote)

12 راهکار دوست داشتن خود

گاهی اوقات، این گونه به نظر می‌سد که دوست داشتن دیگران راحت‌تر از دوست داشتن و عشق ورزیدن به ” خود ” است. اما واقعیت این است که پذیرش خود بخشی مهمی در ایجاد روابط سالم با دیگران دارد. دوست داشتن خود به معنای شناخت ارزشمندی خود و زندگی صادقانه است. فقط کافی است اندکی حوصله به خرج دهید، وقت بگذارید و برای دوست داشتن خود تمرین کنید.

12 راهکار دوست داشتن خود 

12 راهکار دوست داشتن خود | چگونه خودمان را دوست داشته باشیم ؟

  1. بهبود صدای داخلی | 12 راهکار دوست داشتن خود
بر باورهای منفی، درباره خود غلبه کنید. بسیاری از افراد در از بین بردن افکار منفی که در مورد خود دارند؛ دچار مشکل هستند. این دسته از افکار غالبا از بیرون، یعنی از افرادی که برای آن‌ها ارزش قائل‌اند و خواهان عشق و پذیرششان هستند؛ سرچشمه می‌گیرد. هیچ کس اندازه‌ی خودتان مهم و ارزشمند نیست؛ سعی کنید همیشه در اولین قدم، رضایت خودتان از چیزی که هستید مهم باشد و نه دیگران، همین طور تا زمانی که برای خود ارزش قائل نباشید و خود را دوست نداشته باشید؛ نمی‌توانید این احساسات را به دیگران نیز به طور صادقانه داشته باشید. فراموش نکنید که شما در اولویت هستید.
  1. کمال گرایی | 12 راهکار دوست داشتن خود
از کمال گرایی بپرهیزید. بعضی از افراد در پذیرفتن چیزی کم‌تر از کمال، مشکل دارند. یا به بیان دیگر دچار توقع زیاد از حد از خود و چیزهایی که به دست می‌آورند؛ هستند. اگر متوجه شدید که کمال گرایی را دنبال می‌کنید و احساس کمبودی نسبت به خود و زندگی‌تان دارید، سه قدم ساده اما مهم بردارید؛ 1. تفکر فعلی خود را متوقف کنید؛ 2. بر تلاشی که برای رسیدن به یک هدف لازم است تمرکز کنید؛ 3. سپس بطور مرتب تلاش خود را افزایش دهید. تغییر تمرکز شما از یک محصول نهایی، که ممکن است از نظر شما “کمال” باشد؛ به تلاش متمرکز بر روی هدف می‌تواند به شما کمک کند تا کارهای خوب خود را ارزیابی کنید. به بیان ساده‌تر، فراموش نکنید که نتیجه نباید برای شما مهم باشید بلکه مهم این است که شما تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف خود انجام دهید.

12 راهکار دوست داشتن خود | اتفاقات منفی په تاثیر بر عشق به خود دارد ؟

  1. منفی‌بافی و بهانه‌گیری | 12 راهکار دوست داشتن خود
فیلتر منفی خود را کنار بگذارید. تمرکز فقط روی نکات منفی در زندگی یک عادت بد است. تمرکز بیش از حد بر روی اتفاقات منفی در زندگی می‌تواند این وقایع را خیلی مهم‌تر از چیزی که هستند جلوه دهند. اگر متوجه شدید که از هر اتفاقی که برای شما می‌افتد شکایت دارید و سعی می‌کنید بدترین حال و نکات منفی ببینید؛ سعی کنید این بار کمی شواهد خلاف آن را بیابید؛ چرا که خیلی بعید است همه چیز واقعا بد باشد.
تصور نکنید که ممکن است بدترین اتفاق رخ دهد. به راحتی می توان این فرض را گرفت که بدترین نتیجه با هر شرایطی امکان اتفاق افتادن خواهد افتاد؛ بنابراین فکر نکنید که شرایط شما موجب این اتفاق است. با این حال، تغییر افکار درونی شما به سمت واقع بینانه بودن می‌تواند به شما کمک کند تا از تعمیم دادن یا اغراق کردن موضوع به بدترین شکل، جلوگیری کند.
  1. منبع یابی | 12 راهکار دوست داشتن خود
وقتی فهمیدید مدام در حال منفی بافی هستید؛ سعی کنید منبع این احساس منفی را شناسایی کنید و سپس آگاهانه، بیانیه جدیدی ارائه دهید و فکر خود را مثبت کنید. برای مثال اگر فراموش کردید که یک ایمیل مهم مربوط به کارتان را ارسال کنید؛ ممکن است با خود فکر کنید که “من خیلی احمقم! چطور تونستم فراموش کنم؟ “
در این شرایط سعی کنید سریع افکار منفی به خود را متوقف کنید و به جای آن دنبال منبع بگردید. مثلا شاید فکر کنید “من الان احساس می‌کنم احمقم چون که فراموش کردم ایمیل را ارسال کنم. وقتی از کودکی انجام یک سری کارها را  فراموش می‌کردم؛ پدرم به من می‌گفت که من احمق هستم. این حرف‌های اوست که در ذهن من تکرار می‌شود نه حرف‌های خودم در ذهن من. ” پس از منبع یابی، با خود فکر کنید؛ ”من یک کارمند مسئولیت پذیر هستم که یک اشتباه انسانی مرتکب شدم؛ و مطمئناً در آینده برای خودم یادآوری می‌کنم که دیگر همچین اتفاقی نیفتد؛ پس در حال حاضر من ایمیل را به همراه عذرخواهی برای تاخیر در ارسال آن، می‌فرستم. “

12 راهکار دوست داشتن خود

12 راهکار دوست داشتن خود | هنر عشق ورزیدن به خود چیست ؟

  1. تمرین عشق ورزیدن به خود | 12 راهکار دوست داشتن خود
ویژگی‌های مثبت خود را لیست کنید و سعی کنید هر چنر وقت یک بار درباره‌ی آن‌ها تامل کنید. مطمئنا این کار برای فردی که مدام در حال منفی بافی است؛ می‌تواند بسیار دشوار باشد. اگر جز این دسته از افراد هستید؛ تمام تلاش خود را به کار ببندید و سعی کنید به صورت هفتگی درباره‌ی نکات مثبت خود فکر کنید و به لیست خود اضافه کنید. همین طور سعی کنید لیست خود را بسیار مشخص بنویسید؛ به جای استفاده از صفت‌های کلی برای توصیف خود، اقدامات خاص یا ویژگی‌های خاصی را بنویسید که توصیف می‌کنند چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید. برای مثال به جای این‌که به سادگی بنویسید “من سخاوتمندم” ، می‌توانید خود را با یک جمله توصیف کنید و بنویسید “هر زمان که می‌بینم دوستی در تلاش است؛ یک هدیه کوچک به او می‌دهم تا نشان دهم که برایم مهم است. این موضوع می‌تواند نشان دهنده سخاوت من باشد.”
مهم‌تر از همه، هنگامی که لیست خود را می‌خوانید و تأمل می‌کنید؛ به یاد داشته باشید که هر مورد از این لیست هرچند که ممکن است ناچیز به نظر برسد؛ دلیلی بر این است که شما شایسته احترام و عشق هستید.
  1. جایزه به خود | 12 راهکار دوست داشتن خود
جشن بگیرید و به خود جایزه دهید. این قسمت میهج‌ترین قسمتِ عشق دادن به خودتان است. اگر موفقیت چشمگیری داشته‌اید؛ یا به هر دلیل خوشحال هستید؛ خوشحالی خود را با یک شام خوب در رستوران مورد علاقه‌تان جشن بگیرید و خود را به یک شام دعوت کنید.
 به همه کارهای سختی که هر روز انجام می‌دهید فکر کنید و دلیلی بیابید که به خود جایزه‌ی خوبی بدهید. می‌توانید برای خود کتاب یا بازی ویدیویی جدیدی که مورد توجه شما قرار گرفته است بخرید؛ به یک سفر ماهیگیری انفرادی بروید یا یک تایم مخصوص ماساژ بگیرید. هر آن چه که فکر می‌کنید می‌تواند به عنوان پاداش برای شما خوشحال کننده باشد را امتحان کنید.

12 راهکار دوست داشتن خود

12 راهکار دوست داشتن خود | چگونه به دور از منفی بافی به خود عشق بورزیم ؟

  1. تدوین جلوگیری از منفی‌بافی | 12 راهکار دوست داشتن خود
برنامه‌ای برای مقابله با منفی نگری‌ها و کمال‌گرایی‌های خود تدوین کنید. توجه کنید که چه چیزی شما را از مسیر فعلی دوست داشتن خود دورتان می‌کند و همین طور تصمیم بگیرید که چگونه با این مسائل کنار بیایید. در گام اول باید درک کنید که شما نمی‌توانید گفتار و کردار دیگران را کنترل کنید؛ اما می‌توانید پاسخ ها و واکنش‌های خود را کنترل کنید. مثلا ممکن است متوجه شوید که نظرات منفی یک شخص خاص مانند مادر یا رئیس‌تان، شما را تحت تاثیر قرار داده به به سمت افکار منفی سوق می‌دهد. اگر این اتفاق مداوم رخ می‌دهد پس سعی کنید دلیل این امر را تشخیص دهید. حالا باید تصمیم بگیرید که چگونه با افکار منفی که دارید کنار خواهید آمد. ممکن است لازم باشد برای این کار از یک روان‌شناس نیز کمک بیرید. احساسات خود را بپذیرید و واکنش منفی خود را با یادآوری‌های مثبت در مورد ارزشمندی خود دوباره تنظیم کنید.
  1. درمان‌گر | 12 راهکار دوست داشتن خود
به یک روان‌شناس مراجعه کنید  و کمک بخواهید. کاوش در افکار منفی و شناسایی عوامل محرک برای احساسات نه تنها ممکن است برای شما دشوار باشد بلکه می‌تواند احساسات یا خاطراتی از گذشته شما را به یادتان آورد که کنار آمدن با آن‌ها دشوار است. اما یک درمان‌گر که در پرداختن به گذشته‌های دردناک تجربه دارد؛ می‌تواند به شما تا حدود زیادی کمک کند و راهنمای شما باشد.

12 راهکار دوست داشتن خود | چگونه حس خوب برای خود ایجاد کنیم ؟

  1. حس خوب فعالیت | 12 راهکار دوست داشتن خود
کارهایی انجام دهید که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. روالی را پیدا کنید که برای شما در ایجاد یک حس خوب و مثبت، بهترین است. ممکن است شما به ورزش، مراقبه و یا رقص نیاز داشته باشید؛ پس آن را انجام دهید و به خود در ایجاد حس و حال خوب کمک کنید. خلاصه، برای خود وقت بگذاید و این وقت را به شکلی که دوست دارید سپری کنید.

12 راهکار دوست داشتن خود

  1. درک عشق به خود | 12 راهکار دوست داشتن خود
خطرات فقدان عشق به خود را بشناسید. کمبود عشق به خود می‌تواند شما را به سمت انتخاب‌های نادرست و مضر سوق دهد. کمبود عشق به خود غالباً معادل با فقدان ارزش شخصی است که منجر به تخریب خودآگاه یا ناخودآگاه می‌شود و افراد را از حمایت از نیازهای اساسی خود منع می‌کند. همین طور عدم عشق به خود می‌تواند منجر به وابستگی مضر به دیگران برای اعتبار سنجی شود. اعتماد به دیگران برای تأیید اعتبار، اغلب افراد را وادار می‌کند تا نیازهای خود را کنار بگذارند تا رضایت دیگران را بدست آورند. علاوه بر این‌ها فقدان عشق به خود همچنین می‌تواند مانع بهبودی و پیشرفت عاطفی شود.

12 راهکار دوست داشتن خود | آیا افراد در عشق به خود نقش دارند ؟

  1. تاثیر خانواده | 12 راهکار دوست داشتن خود
اگر پدر و مادر هستید؛ به این بخش توجه بیشتری داشته باشید. پیام‌های منفی دریافت شده در دوران کودکی، به ویژه پیام‌های مکرر و از سوی خانواده، غالباً در ذهن فرد می‌مانند. برای مثال، به کودکی که به او گفته می‌شود “کسل کننده” است؛ احتمال این موضوع زیاد است که در بزرگسالی این حس در او ایجاد شود که فردی کسل کنند است؛ حتی اگر شواهدی بر خلاف آن وجود داشته باشد. رفتارهای بزرگسالان بر رفتار کودکان خصوصا در آینده‌ی آن‌ها بسیار تاثیر گذار است؛ بنابراین اگر در خانواده کودکی دارید؛ بسیار مراقب گفتار خود با او باشید و درک کنید که چگونه خانواده، به خصوص والدین می‌توانند از عزت نفس کودک حمایت کنند.

12 راهکار دوست داشتن خود

  1. بهترین خودتان | 12 راهکار دوست داشتن خود
خود بودن بد نیست. همه انسان‌ها می‌خواهند که به بهترین فردی که می‌توانند برسند و این موضوع کامل طبیعی است؛ فقط نباید فراموش کرد که اگر سعی می‌کنید مانند شخص دیگری باشید؛ پس این شما نیستید. خودتان را بپذیرید؛ خودتان باشید و نگران افکار دیگران نباشید. به هیچ وجه اجازه ندهید مردم شما را پایین بیاورند و شما را از هدف خود منحرف کنند. بهترین نسخه‌ای از خود باشید که می‌توانید باشید. به خود یادآوری کنید که شما ارزش دوست داشتن را دارید و همیشه به خود اعتقاد داشته باشید و اعتماد به نفس داشتن را فراموش نکنید. اجازه ندهید نسبت به خود احساس ناامنی نادرست کنید؛ چرا که همه صفات منفی دارند.

12 راهکار دوست داشتن خود


سامانه آموزش و تدریس آنلاین فارسی زبانان edufinior | سامانه ثبت برند یکپارچه سازی و تبلیغات finior | نام اول خدمات ورزشی سامانه فروش و درآمدزایی murmur | سامانه هوشمند سلامتی پروویت provit | سیستم ردیابی اسناد الکترونیکی ایران edts

 

12 راهکار دوست داشتن خود | 12 راهکار دوست داشتن خود | 12 راهکار دوست داشتن خود | 12 راهکار دوست داشتن خود | 12 راهکار دوست داشتن خود | 12 راهکار دوست داشتن خود | 12 راهکار دوست داشتن خود | 12 راهکار دوست داشتن خود
نشر خبرهای شما : رایگان
ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم
اینجا مکان تبلیغات شماست : روزانه، هفتگی، ماهانه شامل هزینه | قابل مشاهده در تمام صفحات

Leave a Reply