صدای روز | بانوی ماندگار فروغ فرخزاد

ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم

همه چیز در از پیش است|س.ع|

13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان

Sending
User Review
5 (3 votes)

13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان

سارا دولتعلیزاده

به قلم : سارا

والدین همیشه نمی‌توانند کنترل کاملی بر این موضوع که آیا فرزندان‌شان در میان دوستان و اعضای سالمی به رشد و شکوفایی می‌رسند؛ یا خیر، داشته باشند. اما خود والدین می‌توانند تاثیر بسیار مثبتی بر کودکان و فرزندانشان داشته باشند. کاری که فرزندان شما در بزرگسالی انجام می‌دهند؛ چیزی است که به علایق کاری و یا استعداد خود آن‌ها بستگی دارد؛ اما شما به عنوان والدین می‌توانید با ایجاد یک فضای کاملا بنیادی و سالم از نظر جسمی، روحی، اجتماعی و عاطفی برای فرزندانتان، به آن‌ها برای تبدیل شدن به یک انسان و بزرگسالِ با ثبات و عملکرد عالی، بسیار کمک کننده باشید. به عنوان پایه‌ای ترین اصول، این کار را می‌توانید با ترویج رفتارهای مثبت در خانه مانند ورزش و خواب مناسب، تقویت روابط سازنده در خانواده و ایجاد احساس مسئولیت، انجام دهید.

13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | چگونه یک خانه امن و دوست داشتننی برای فرزندان خود بسازیم ؟ 

  1. الگوی مناسبی برای کودکان باشید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
آن‌چه را که به آن‌ها تذکر می‌دهید و تبلیغ می‌کنید؛ خودتان نیز تمرین کنید و انجام دهید. اساسا کودکان اعتقادها، نگرش‌ها و رفتارهای زیادی را که والدین نشان می‌دهند را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند. بنابراین ضروری است که حضور شما به عنوان والدین و اولین افراد در زندگی آن‌ها نشان دهنده وجود یک الگوی مثبت باشد. اگر سیگار می‌کشید، الکل می‌نوشید، در سخنان خود از کلمات رکیک و دشنام استفاده می‌کنید، دست به زدن دارید، دیدگاه‌های مغرضانه از خود نشان می‌دهید یا رفتارهای بسیار متعصبانه‌ای در خصوص موضوع خاصی از خود نشان می‌دهید؛ احتمال زیادی وجود دارد که فرزندان شما نیز این کارها را انجام دهند. به جای این‌که به آن‌ها بگویید چه کاری انجام دهند یا ندهند؛ سعی کنید آن کارها را با رفتارتان نشان دهید. بسیار مراقب رفتارهای خود در مورد فرزندان خود باشید. اگر به آن‌ها می‌گویید دروغ گفتن کار ناپسندی است و هرگز دروغ نگو، پس باید در صحبت‌هایتان صادق باشید و خودتان نیز تمرین صداقت داشته باشید و دروغ نگویید؛ خصوصا در حضور آن‌ها در حالی که به عدم درستی حرف شما آگاه هستند. اگر می‌خواهید آن‌ها زمان استفاده از فناوری، گوشی و تبلت را به حداقل برسانند؛ پس باید خودتان نیز استفاده از فناوری را محدود کنید و مثلا به جای آن در حضور کودکان مطالعه کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا آن‌چه را که تبلیغ می‌کنید؛ عملی نیز کنید.
  1. بر سلامتی تاکید داشته باشید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
 اقدامات خوب تغذیه‌ای و بهداشتی را در خانه رواج دهید و خانواده، خصوصا کودکان را برای پیروی از این اقدامات تشویق کنید. تا آن‌جا که بودجه شما این اجازه را می‌دهد؛ میوه‌ها و سبزیجات تازه، منابع سرشار از پروتئین، غلات کامل، مواد کم چربی و مواد غذایی با ارزش غذایی بالا را انتخاب کنید. کودکان را به پیاده‌روی در پارک و یا ورزش ببرید و خود نیز با آن‌ها همرا باشید. همین طور ساعت خواب دقیق برای خوابیدن آن‌ها در نظر بگیرید تا بتوانند؛ هر شب حداقل 9 ساعت بخوابند.
همین طور مطمئن باشید که برای حمایت از سلامتی خود نیز قدم بر می‌دارید. سلامت جسمی و روحی شما در ایجاد فضای مناسب برای رشد کودکان و همچنین سلامت خود آن‌ها بسیار تاثیر گذار است. از مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل به طور جدی خودداری کنید و با تمرینِ منظم مراقبت از خود، استرس خود را نیز مدیریت و کنترل کنید.

13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان

  1. روش‌های سالم تسکین را به کودکان خود بیاموزید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
مطمئن شوید که راهکارهای مناسبی برای تسکین دردهای روحی و حتی جسمی به آن‌ها آموخته‌اید. این موضوع، کمک می‌کند تا بعداً از انجام رفتارهای ناسالم جلوگیری شود. به کودک خود بیاموزید که کارهایی مانند پیاده روی، دوش گرفتن، گوش دادن به موسیقی و یاد گرفتن یک مهارت جدید و سالم را به عنوان روش‌های تسکینِ خود انجام دهد.
  1. عزت نفس آن‌ها را پرورش دهید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
 راه دیگری که می‌توان به وسیله‌ی آن محیط خانه را برای ایجاد شخصیت و رفاه خوب در فرزندان، ایده‌آل ساخت؛ حمایت از اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان است. کودکان دارای عزت نفس از مقاومت بیشتری در زندگی برخوردار هستند؛ احساس پذیرش و مسئولیت می‌کنند و دیدگاه‌های مثبتی در مورد خود دارند. با ایجاد فرصت‌هایی برای پرورش مهارت‌های جدید و همین طور دادن مسئولیت‌های کوچک به آن‌ها در خانه مانند لباس پوشیدن، در کودکان خود نگرش “من می‌توانم” ایجاد کنید. به آن‌ها نشان دهید که چگونه یک کار را انجام می‌دهید و سپس به آن‌ها فرصت دهید تا خودشان نیز امتحان کنند. سپس، برای تلاششان، آن‌ها را تشویق و ستایش کنید.

13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | چگونه رفتارهای مثبت را در کودکان ارتقا دهیم ؟

  1. نشان دهید که حامی آن‌ها هستید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
به آن‌ها بگویید که همیشه می‌توانند در مورد آن‌چه در ذهنشان است با شما صحبت کنند؛ حتی اگر مخالف شما هستند. این کار آن‌ها را ترغیب می‌کند که در صورت لزوم نظر خود را بیان کنند و در صورت مشکلات احتمالی، حتما به سراغ شما بیایند و چیزی را از شما پنهان نکنند.
  1. به آن‌ها در زمینه علاقه‌هاشان کمک کنید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
به آن‌ها کمک کنید تا علایق خود را پرورش دهند. هنگامی که کودکان احساس می‌کنند توسط والدین خود برای یادگیری و پیشرفت مهارت‌هایشان حمایت و تشویق شده‌اند؛ بی‌اندازه خوشحال و پر انگیزه می‌شوند. بنابراین به آن‌چه کودک شما علاقه‌مند است توجه کنید و راه‌هایی برای کمک و گسترش احساسات و مهارت فرزند دلبندتان پیدا کنید. این علایق ممکن است زمینه‌ی تحصیلی و دانشگاهی‌شان باشد؛ یا موسیقی، هنر و حتی ورزش را در بر داشته باشد. آن‌ها را درگیر فعالیت‌ها و مهارت‌های فوق برنامه و مورد علاقه‌شان کنید تا مهارت خود را افزایش دهند و همین طور با افراد و دوستان جدید که با آن‌ها هم علاقه هستند آشنا شوند؛ این کار خود می‌تواند در افزایش انگیزه و بازدهی بهتر آن‌ها بسیار نقش داشته باشد.

13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان

  1. بر اهمیت خانواده تاکید داشته باشید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
بر اهمیت پیوند خانوادگی تأکید کنید. یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های زندگی هر فردی خانواده است. حتما زمان‌هایی را برای گذارندن اوقات با کیفیت با فرزندان‌تان در نظر داشته باشید. زمان‌های خانوادگی فرصتی را در اختیار قرار می‌دهد؛ برای نظارت بر علایق، نقاط قوت و ضعف فرزندان، همچنین این موضوع به شما فرصتی می‌دهد که ارتباط خود را با یکدیگر تقویت کرده و ارزش‌های خانوادگی را زنده نگه دارید. روش‌های زیادی برای جمع شدن خانواده کنار یکدیگر وجود دارد؛ صبح‌ها یا شب‌ها تایم‌های غذایی کنار هم داشته باشید؛ یک سرگرمی خانوادگی مانند دوچرخه سواری پیشنهاد فوق العاده‌ای است؛ هم برای سلامتی و هم برای با هم بودن.
  1. برنامه ریزی داشته باشید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
اگر بیش از یک فرزند دارید؛ هر چند وقت یک بار برای گذارندن وقت با آن‌ها به طور جداگانه زمان بذارید.  اگرچه اوقات با هم بودن به صورت خانوادگی بسیار مفید است؛ اما گذراندن وقت با فرزندان به طور جداگانه نیز مفید است. اختصاص دادن توجه، به هر کودک وقتی همه با هم و کنار هم هستید؛ گاهی سخت و چالش برانگیز می‌تواند باشد. بنابراین، اختصاص دادن کمی وقت در هر هفته به هر یک از فرزندان به طور جداگانه، یکی دیگر از راهکارهای مفید برای ساختن یک خانه مثبت و البته رابطه‌ی مثبت فرزند و خانواده است. هنگامی که به طور جداگانه با هر یک از فرزندان وقت می‌گذرانید؛ علاوه بر مطلع شدن از توانایی‌ها و علایق منحصر به فرد و فردی آن‌ها، می‌توانید این موضوع را نیز دریابید که در زندگی شخصی و احساسات آن‌ها نیز چه اتفاقی در حال افتادن است. نحوه گذراندن وقتِ با کیفیت به هر کودک بستگی دارد. به عنوان مثال، یک کودک خجالتی ممکن است از دیدن یک فیلم با شما در حالی که کنار هم هستید لذت ببرد. و فرزند دیگر که کمی اجتماعی‌تر است؛ ممکن است بخواهد با هم به خرید بروید. بنابراین فعالیت‌های مناسبی را با توجه به شخصیت کودک انتخاب کنید که برای شما و او مفید باشد.

13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | خانواده تا چه اندازه در روان کودکان تاثیر گذار است ؟ 

  1. کودکان را تشویق کنید که خود را بیان کنند. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
اوقات خانوادگی که با هم یا به صورت جداگانه با هر کودک می‌گذرانید نیز یک زمان ایده آل برای گفت و گو با آن‌ها است. با آن‌ها در رابطه با محیط مدرسه و تجربیات دوستی‌شان با بقیه کودکان صحبت کنید. مطمئنا دانستن چگونگی صحبت با کودکان دشوار است؛ اما توجه داشته باشید که هر یک از فرزندان شما به چه چیزهایی علاقه مند هستند؛ و از آن مباحث به عنوان شروع صحبت استفاده کنید. به عنوان مثال اگر دختری دارید که در تیم شنا است؛ با او به شنا بروید و از او بپرسید که “از شنا چه چیزی بیشتر لذت می‌بری؟ و چرا؟” یک راه دیگر برای تشویق بحث آزاد بین شما و کودکان‌تان داشتن جلسات منظم خانوادگی است. هر هفته زمانی را تعیین کنید که همه با هم جمع شوند و جزئیاتی درباره موارد جدید یا چالش‌های پیش روی آن‌ها صحبت کنید؛ و سپس به عنوان یک خانواده به صورت پیشگیرانه درباره هر مشکلی بحث کنید. این کار به فرزندان‌تان کمک می‌کند وقتی با مشکلات رو به رو می‌شوند؛ برای حل و یا بازگویی آن‌ها با خودشان و البته با شما راحت‌تر باشند.
  1. شنوا باشید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
گوش دادن فعال را تمرین کنید. مهم نیست که چقدر مشغول هستید و مشغله دارید؛ وقتی فرزندان‌تان صحبت می‌کنند؛ سعی کنید کاملا به آن‌ها توجه کنید و با این کار آن‌ها را آگاه سازید که آن‌چه می‌گویند برای‌تان مهم است. گوش دادن نه تنها مستلزم شنیدن کلمات است؛ بلکه درک افکار و احساسات پشت پیام نیز به همان میزان مهم و لازم است. هنگام صحبت فرزندان از اصول گوش دادن فعال استفاده کنید؛ مانند برقراری تماس چشمی، سر تکان دادن یا ایجاد حالت‌های مناسب صورت. وقتی صحبت آن‌ها تمام شد از آن‌ها سوالات مناسبی مانند این که ” این اتفاق یا موضوع چه احساسی در تو ایجاد کرد ؟ ” یا ” آیا از بابت این موضوع نگران هستی ؟ ” بپرسید، همین طور این اطمینان را به آن‌ها بدهید که تحت هر شرایطی حامی و پشتیبان آن‌ها هستید.
  1. یک روال ثابت داشته باشید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
به یک روال نسبتاً قابل پیش بینی پایبند باشید. زمان‌های مشخصی برای بیدار شدن، خوابیدن، غذا خوردن و سایر فعالیت‌های آن‌ها در نظر داشته باشید. داشتن برنامه‌های نامنظم می‌تواند منجر به گیجی کودکان شود که خود باعث به وجود آمدن رفتارهای نامطلوبی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد حتی اگر بچه‌ها هنگام خواب از آن استقبال نکنند و از زمان خواب متنفر باشند؛ اما تنظیم خواب برای کمک به آن‌ها در تنظیم احساسات، انگیزه‌ها و در طولانی مدت در مدیریت زمان مفید است. بنابراین با ایجاد یک برنامه قابل پیش بینی برای فعالیت‌هایی ار قبیل بیدار شدن از خواب، صبحانه خوردن، میان وعده بعد از مدرسه، شرکت در تمرینات فوق برنامه، انجام تکالیف در خانه، تکمیل کارهای خانه و آماده شدن برای خواب، به کودک خود کمک کنید تا نظم و انضباط را یاد بگیرد.
  1. قوانین روشن خانگی را تنظیم کنید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
 تعیین محدودیت یکی دیگر از جنبه‌های ضروری ایجاد یک ساختار خوب و منظم در خانه است. با ایجاد مجموعه‌ای از قوانین که در خانه رعایت می‌شود؛ به فرزندان این اجازه داده می‌شود که از کودکی پارامترهای رفتاری را درک کنند؛ این‌که چه مواردی غیر مجاز و چه مواردی مجاز و قابل قبول است! این یک پایه و اساس برای رعایت قوانینِ سایر محیط‌هایی است که کودک شما ممکن است وارد آن‌ها شود؛ مانند مهد کودک، خانه‌ی سایر اقوام یا مدرسه. با همسر خود مشورت کنید و مجموعه‌ای از قوانین قابل درک و فهم را برای خانه‌ی خود تنظیم کنید. قوانین را در جایی قرار دهید که به طور منظم قابل دید باشند. قوانین شما می‌تواند شامل “عدم پریدن روی مبلمان” ، “عدم گفتن دروغ” و “عدم برخورد و تحریک خواهر و برادر خود”، باشد. همین طور با نظم و انضباط سازگار باشید. هنگامی که قوانین اساسی را ایجاد کردید و آن‌ها را با فرزندان خود به اشتراک گذاشتید؛ حتماً عواقب و جریمه‌ای را هم برای قانون شکنی در نظر داشته باشید. پیامدها نیز باید از همان ابتدا برای همه اعضای خانواده روشن باشد. به عنوان مثال، اگر قانونی دارید که هر کس باید قبل از خواب تمام وسایل خود را از اتاق نشیمن جمع کند؛ با توجه به عدم رعایت این قانون، یک کار سخت را در منزل باید انجام دهد. این قوانین شامل والدین نیز می‌شوند بنابراین حتما این موارد را خودتان نیز رعایت کنید تا فرزندان با توجه به شما قوانین را رعایت کنند و با انظباط رشد کنند. می‌توانید در ایجاد قوانین و پیامدهای آن‌ها از خود فرزندان‌تان کمک بگیرید و آن‌ها را نیر در ایجاد این ساختارِ خانه سهیم کنید. با این کار حتما آن‌ها خوشحال می‌شوند و با حس قدردانی، احتمال رعایت قوانین افزایش می‌یابد.
  1. کارهای متناسب با سن را تعیین کنید. | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان
به کودکان این اجازه را دهید که به هر طریقی که می‌توانند در خانه کمک کنند؛ این کار بسیار سودمند است. این کار به آن‌ها در ایجاد یک اخلاق کاری قوی کمک می‌کند.

13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان


سامانه آموزش و تدریس آنلاین فارسی زبانان edufinior | سامانه ثبت برند یکپارچه سازی و تبلیغات finior | نام اول خدمات ورزشی سامانه فروش و درآمدزایی murmur | سامانه هوشمند سلامتی پروویت provit | سیستم ردیابی اسناد الکترونیکی ایران edts
13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان | 13 راه کار کاربردی ایجاد خانه ای امن برای فرزندان

 

نشر خبرهای شما : رایگان
ارتباط از طریق گفتگوی آنلاین و یا تماس مستقیم
اینجا مکان تبلیغات شماست : روزانه، هفتگی، ماهانه شامل هزینه | قابل مشاهده در تمام صفحات

Leave a Reply